Repertoire

Vocaal Ensemble Magnificat voelt zich thuis in de Engelse (kerk)muziek. 
Er is in de afgelopen jaren een gevarieerd  repertoire opgebouwd uit verschillende stijlperiodes van de Renaissance tot aan hedendaagse componisten. 
Vocaal Ensemble Magnificat zingt regelmatig een Choral Evensong en daarom is het leeuwendeel van het repertoire rondom deze gezongen vespers opgebouwd. Het zingen van Psalmen op chant (meerstemmig reciteren) kan een van de specialiteiten van het koor worden genoemd. 
Daarnaast zijn diverse zettingen van de Lofzang van Maria en aanverwante cantica in de afgelopen jaren uitgevoerd waarbij namen als Charles Wood, John Stainer, Charles Villiers Stanford en Healey Willan niet mogen ontbreken.

Meestal  zingt het koor met begeleiding van orgel of a-capella maar in de afgelopen jaren  zijn er ook diverse concerten geweest waarbij het koor begeleid werd door een orkest. 
Met bijzonder veel genoegen kijkt het koor terug op geslaagde uitvoeringen van:
Charles Wood’s Saint Mark’s Passion  (2012 & 2014) 
John Rutter’s Magnificat (2012)
Georg  Friederich Händel’s Coronation Anthems (2013)
Henry Purcell’s Come ye son’s of Art (2013) en 
Maurice Duruflé’s Requiem (2014)

Daarnaast zingt het koor regelmatig werken die geschreven zijn door dirigent Daniel Rouwkema, zo verzorgde Vocaal Ensemble Magnifcat de première van de Preces en Responses die hij schreef voor het Nieuwe Liedboek van de Kerken (2013).  


Choral Evensong
De Choral Evensong heeft een lange traditie in de Anglicaanse kerk in Engeland. Deze vorm van eredienst ontwikkelde zich na de breuk van koning Henry VIII met de paus in Rome (1534). In de nieuwe kerk werd een nieuwe liturgie ontwikkeld met nadruk op de landstaal in plaats van Latijn. Tot op de dag van vandaag kent deze een hoog gehalte aan Engelse muziek. Deze bestaat voornamelijk uit meerstemmige koormuziek. Op korte gesproken bijdragen na wordt een Evensong in zijn geheel gezongen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een vaste Orde van Dienst. Hierin worden steeds dezelfde teksten en gebeden gebruikt, afhankelijk van de tijd van het kerkelijk jaar. Ook al bleef de liturgie de eeuwen door hetzelfde, er werd en wordt nog steeds veel muziek voor deze Engelse koortraditie geschreven. Hierdoor klinkt de vaste orde van deze avonddienst telkens weer anders.